Det er ikke sjovt med en sag, der ens varemærke er blevet misbrugt. Her kan du læse mere om, hvad du gør hvis du oplever at dit brand eller dit varemærke er blevet misbrugt, og hvordan du kan gå frem, for at sikre at det ikke sker igen.
Få styr på dine rettigheder
Du skal først og fremmest få styr på hvilke rettigheder du har som ophavsejer, når du oplever at nogen har misbrugt dit brand eller varemærke. Det kommer meget an på, hvordan du står juridisk til at bevise, at det rent faktisk er dit. Det er derfor relevant at kortlægge er, om dit varemærke er noget du har registreret og har eneret til, og om dette er noget du kan bevise. Hvis du kan det, er det nemt at se at det er dig der ejer varemærket og har eneret til at bruge det. Det vil sige, at der ikke er nogen der må kopiere det du har registreret eller bruge det uden samtykke eller kompensation.
Sikre dit varemærke
For at kunne registrere dit varemærke og dermed sikre dig mod misbrug, så skal du være helt sikker på at dit varemærke er unikt. Det vil sige, at hvis du for eksempel varemærkeregistrerer en sætning eller et slogan, så skal du være meget opmærksom på at det ikke er noget som andre virksomheder skal bruge for helt enkelt at kunne beskrive sin virksomhed. Det er med andre ord ikke lov til at varemærkeregistrere generelle termer eller ideer, selv om man måske føler at det er helt unikt. Varemærkeregistrering, sikrer at dig som ophavsejer ikke fr stjålet dit hårde arbejde. Det at sikre sit varemærke, kan også bidrage til at gøre dit brand mere attraktivt for potentielle investorer og gøre dit brand mere værd, fordi det er unikt og ingen andre kan benytte sig af det.