Categories
Annonce Diverse

Bliv klogere på hvad et varemærke er, og hvorfor det er værd at beskytte

De seneste år er antallet af nye iværksættere steget eksplosivt, og hvis du også går og drømmer om at springe ud som iværksætter, så er det værd at vide, hvad det vil sige at registrere sit varemærke, og hvorfor det især er vigtigt som nyopstartet virksomhed. 

Hvad er et varemærke?

Et varemærke kan også betegnes som et kendetegn. Langt de fleste virksomheder har et kendetegn, som er unikt for netop denne virksomhed. Varemærker er som regel noget, vi kan kende virksomheden på såsom et brand, et logo eller et slogan. Denne slags kendetegn er som regel værd at have eneret på, da både brand, logo og slogan i de fleste tilfælde er afgørende komponenter for markedsføringen af virksomheden.

Et varemærke kan groft sagt betegnes som virksomhedens identitet udadtil, da et varemærke oftest er noget, kunderne eller brugerne forbinder med netop denne virksomhed.

Hvorfor skal man beskytte sit varemærke og hvordan?

Varemærker er oftest værd at beskytte, og det er de fordi, at det er virksomhedens unikke kendetegn. Ved at registrere dit varemærke har du eneret på netop det logo eller slogan, som kunderne kender virksomheden på. Med varemærkeregistrering er virksomhedens beskyttet mod misbrug af virksomhedens varemærke, der i værste fald kan skade virksomhedens omdømme.

Varemærkeregistrering kan have en enorm værdieffekt på virksomheden, og derfor er det en fordel at registrere virksomhedens varemærke så hurtigt som muligt. Førend et varemærke kan registreres, skal det først og fremmest være unikt. Når ansøgningen om varemærkeregistrering påbegyndes vil du hurtigt finde ud af, om virksomhedens varemærke reelt set er unikt. Såfremt det viser sig, at varemærket ikke er unikt, kan virksomheden være nødsaget til at finde på et nyt varemærke, da det også kan have store konsekvenser, hvis man plagierer et allerede eksisterende varemærke, hvis altså dette varemærke er registreret.

Registrering af virksomhedens varemærke er gyldig i 10 år, og herefter kan det fornyes, så varemærket forsætter med at være unikt kendetegnende for netop din virksomhed også efter 10 år.